FRANCJA
Kształcenie jest obowiązkowe dla uczniów w wieku od 6 do 16 lat. Okres ten obejmuje naukę w szkole podstawowej (école élémentaire – wiek 6-11 lat), szkole średniej i stopnia
(collège – wiek 11-15 lat) i I klasę szkoły średniej II stopnia (lycée).
Kluczowym momentem dla poradnictwa jest zakończenie kształcenia obowiązkowego. Uczniowie mogą wybrać
kształcenie techniczne lub ogólnokształcące w lycée albo pełnowymiarowe kształcenie
ogólnokształcące i zawodowe w lycée zawodowym.
Rodzice (lub pełnoletni uczniowie) mają
możliwość wyboru spośród wspomnianych wyżej opcji, ale poradnictwo jest dobierane na
podstawie prośby rodziny. Kwestię tę omawia rada pedagogiczna, po czym dyrektor wydaje
decyzję; w razie braku zgody może ona być dyskutowana.
Powyższy opis nie dotyczy poradnictwa zawodowego w ostatnim roku kształcenia
obowiązkowego.
PODSTAWY PRAWNE I CELE KRAJOWE
Ustawa o edukacji z lipca 1989 r. głosi, iż „częścią prawa do kształcenia jest prawo do
poradnictwa i informacji na temat edukacji i pracy zawodowej”.
Ustawa o poradnictwie z kwietnia 2005 r. oraz program rozwoju szkół zakłada, że „opracowują swój projekt edukacyjny i poradnictwa zawodowego przy pomocy rodziców, nauczycieli, doradców i innych kompetentnych profesjonalistów. Przyczynia się do tego odpowiednia administracja,
samorząd lokalny, organizacje branżowe, firmy i stowarzyszenia”.
Cele narodowej polityki w zakresie poradnictwa są zgodne z głównym celami podnoszenia kwalifikacji opisanymi w przepisach prawnych: 100% na pierwszym poziomie kwalifikacji, 80% ze świadectwem ukończenia szkoły średniej (baccalauréat) i 50% z dyplomem studiów wyższych.
Do celów tych należą: umiejętności znalezienia własnej drogi w kształceniu
podstawowym dzięki większej indywidualizacji wsparcia oraz lepszej jakości i dostępności
świadczonych usług, a także dzięki tworzeniu rzetelnych informacji i podejmowaniu
konkretnych działań zapobiegających wykluczaniu grup docelowych, takich jak młodzież
z problemami w nauce lub ze środowisk społecznie upośledzonych, bezrobotni itp.
Kładzie się także nacisk na zwiększanie świadomości społecznej i podmiotów społecznych w kwestii
poradnictwa, w kontekście uczenia się przez całe życie (weryfikacja doświadczenia,
umiejętności osób dorosłych, kształcenie ustawiczne itp.).
Ustawa z 10 sierpnia 2007 r. o swobodach i obowiązkach uniwersytetów określiła ponadto
poradnictwo i integrację studentów jako jedno z podstawowych zadań szkół wyższych,
wprowadzając obowiązek wstępnej rejestracji i upowszechnienia mechanizmu „aktywnego
poradnictwa”.
PODMIOTY ODPOWIEDZIALNE
W proces tworzenia polityki oraz kształtowania edukacji i służb związanych z poradnictwem
edukacyjnym i zawodowym w największym stopniu zaangażowane są ministerstwa
odpowiedzialne za edukację narodową i zatrudnienie.
Za świadczenie usług i poradnictwa na rzecz młodzieży w szkołach średnich i wyższych
odpowiedzialne są Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Ministerstwo Szkolnictwa
Wyższego i Badań Naukowych, z kolei Ministerstwo Pracy, Spraw Socjalnych i Solidarności
skupia się na osobach dorosłych, szukających pracy lub szkoleń bądź chcących zmienić
zawód.
Większość usług leżących w gestii Ministerstwa Edukacji Narodowej jest świadczona
w samych szkołach, które są odpowiedzialne za monitorowanie wszystkich uczniów w pierwszym roku po ukończeniu nauki, lub w ośrodkach informacji i poradnictwa (CIO) oraz
ich agencjach podległych temu ministerstwu.
Działania związane z poradnictwem podległe ministerstwu odpowiedzialnemu za rynek
pracy prowadzi Narodowa Agencja Zatrudnienia (ANPE).
Ważną rolę w kwestii poradnictwa zawodowego odgrywają ponadto liczne instytucje
publiczne, półprywatne i prywatne (takie jak lokalne misje, centra informacji młodzieżowej –
CIDJ itp.), najczęściej ukierunkowane na ludzi młodych, którzy zakończyli etap kształcenia
obowiązkowego.
PORADNICTWO ZAWODOWE W PROGRAMIE NAUCZANIA
Poradnictwo zawodowe wchodzi w zakres krajowego programu nauczania w szkołach na
obowiązkowym etapie kształcenia. Poza tym w 2004 r. edukację w zakresie odkrywania drogi zawodowej wprowadzono do cyklu poradnictwa w collège, w trzecim roku nauczania.
Jest ona ukierunkowana na stworzenie uczniom lepszego kontaktu ze światem zawodowym
i pomoc w podjęciu refleksji na temat własnej ścieżki edukacyjnej. Proponowane są
następujące formuły odkrywania drogi zawodowej:
- opcjonalny kurs odkrywania drogi zawodowej (3 godziny tygodniowo) mający na celu dostarczenie uczniom wstępnej wiedzy na temat świata zawodowego. Kurs ten musi być prowadzony przez wszystkie collège dla wszystkich zainteresowanych uczniów. Wyniki stałej ewaluacji są brane pod uwagę podczas przyznawania świadectwa państwowego (brevet);
- moduł odkrywania drogi zawodowej (6 godzin tygodniowo) przeznaczony przede wszystkim dla uczniów zagrożonych, którzy chcą wziąć udział w projekcie kształcenia zawodowego po 3 roku.
Stopniowe wprowadzanie określonych prawnie wspólnych podstaw wiedzy i umiejętności
definiuje cel siódmego filaru – rozwoju autonomii i inicjatywy – jako nabycie zdolności
samodzielnego kierowania sobą przez całe życie, prowadzącego także do uzyskania
świadectwa państwowego (brevet).
Od początku roku szkolnego 2008/09 w szkołach, które zgłoszą swój akces (z planowanym docelowo wdrożeniem do całego systemu edukacji na początku roku szkolnego 2009/10) dla
wszystkich uczniów od V klasy (12 lat) do ostatniej klasy lycée zostaną utworzone „ścieżki
odkrywania drogi zawodowej i edukacyjnej”. Są one organizowane na zasadzie „stopni
kariery” (z możliwością odbywania spotkań z przedstawicielami różnych zawodów, wizyt w firmach, obserwacji miejsc pracy itp.) oraz „głównych punktów” na wszystkich poziomach
kształcenia – każdy uczeń IV klasy spędzi dzień w lycée, LP, CFA itp., a uczeń i klasy –
w szkole wyższej. Uczniowie mają własne dzienniki postępów. Działania te opierają się na
wymaganiach akademickich oraz na dynamicznych związkach między szkołami i firmami.
Miejsce praktyk w strukturze programu nauczania W 3 roku nauki w collège każdy uczeń w ramach swojej ścieżki spędza tydzień na
„obserwacji środowiska pracy zawodowej”; może to odbyć się także w czwartym roku nauki.
Ogółem do momentu ukończenia collège każdy uczeń spędzi 10 dni w firmie lub w kontakcie
z profesjonalistami.
Oprócz zmieniających się mechanizmów obowiązujących podczas czwartego roku nauki
w collège (młodzież w wieku 14 lat i starsza) chętnym uczniom collège (w wieku 15 lat i starszym) oferuje się nowy mechanizm wprowadzenia do świata zawodowego, dzięki
któremu uczniowie przez kolejne szkolenia poznają jeden lub kilka zawodów, a jednocześnie
zdobywają podstawową wiedzę i umiejętności.
Do zdobycia każdego dyplomu technicznego i zawodowego konieczne jest ponadto odbycie
praktyk.
INNE RODZAJE DZIAŁAŃ I USŁUG PORADNICZYCH
Kontakty ze światem zawodowym
Zobacz część poświęconą miejscu praktyk w strukturze programu nauczania.
Usługi poradnictwa w szkołach
Usługi te są świadczone przez 2 główne podmioty:
- nauczycieli kierujących przeprowadzaniem (we współpracy z doradcami i psychologami) indywidualnych rozmów w dziedzinie poradnictwa w III klasie collège, pierwszej i ostatniej klasie lycée ogólnokształcącego i technicznego oraz w lycée zawodowym (gdzie od i klasy rozmowy indywidualne są zasadniczym elementem poradnictwa zawodowego dla uczniów i sposobem na obniżanie wskaźników przerywania nauki w szkole). Te indywidualne rozmowy są przeprowadzane jak najwcześniej w roku szkolnym, a do udziału w nich zaprasza się rodziny, co umożliwia pożądane wsparcie, dostosowane do potrzeb danej osoby;
- doradców i psychologów specjalizujących się w poradnictwie (CO-P), którzy zasadniczo pracują z uczniami w collège i lycée, młodzieżą w okresie integracji zawodowej oraz starszymi studentami. Pracują również z osobami dorosłymi. Specjaliści ci pomagają w stopniowym budowaniu własnej ścieżki szkoleń i integracji, stosując różne techniki (rozmowy indywidualne, praca w grupach, ewaluacja itp.). We wszystkich działaniach współpracują bezpośrednio z młodymi ludźmi w szkołach oraz ośrodkach informacji i poradnictwa (zobacz niżej). Osoby te to specjaliści w dziedzinie indywidualnego poradnictwa, a w collège i lycée – doradcy techniczni wchodzący w skład grona pedagogicznego. Doradcy i psycholodzy 69
Poradnictwo zawodowe w kształceniu obowiązkowym w Europie
zapewniają systematyczne monitorowanie uczniów i przyczyniają się do stworzenia
warunków sprzyjających osiąganiu sukcesów.
Usługi poradnictwa poza szkołą
Istnieje niemal 700 ośrodków informacji i poradnictwa oraz agencji podlegających
Ministerstwu Edukacji Narodowej. Ich rola polega na udzielaniu wsparcia wszystkim grupom mieszkańców, zwłaszcza osobom młodym, które zakończyły edukację i ich rodzinom,
informowaniu na temat studiów wyższych, szkoleń zawodowych, kwalifikacji i kariery, jak
również świadczeniu doradztwa indywidualnego (pomaganie ludziom w lepszym poznaniu
samych siebie, pozyskiwaniu przydatnych informacji, organizowaniu wybranych przez nich elementów itp.). Placówki te są także odpowiedzialne za tworzenie dokumentów podsumowujących dla zespołów edukacyjnych i uczniów oraz za koordynowanie wymiany przemyśleń między podmiotami systemu szkolnictwa, rodzicami, młodzieżą oraz lokalnymi
i ekonomicznymi czynnikami decyzyjnymi.
KWALIFIKACJE DORADCÓW
W szkołach
Najnowsze wymagania dotyczące kształcenia nauczycieli, które są także punktem
odniesienia ich doskonalenia zawodowego, wyraźnie mówią o konieczności zdobywania
wiedzy i umiejętności umożliwiających świadczenie uczniom usług poradnictwa. Zostanie też
wprowadzony obowiązek odbycia stażu przed rozpoczęciem pracy.
W ramach „ścieżki odkrywania drogi zawodowej i edukacyjnej” programy akademickie
muszą wyraźnie uwzględnić mechanizm konkretnego szkolenia nauczycieli.
W innych placówkach poradnictwa
W dziedzinie poradnictwa doradcy i psycholodzy, pracujący w państwowych służbach
oświatowych, są rekrutowani spośród kandydatów z tytułem psychologa (lub z innym tytułem
psychologicznym dopuszczanym przez obowiązujące przepisy prawa), którzy przeszli test kompetencji i 2-letnie szkolenie, kończące się uzyskaniem państwowego dyplomu doradcy
lub psychologa w dziedzinie poradnictwa. Mogą oni odbyć kursy doszkalające.
WSPÓŁPRACA MIĘDZY SZKOŁAMI, PRACODAWCAMI, RODZICAMI I INNYMI PODMIOTAMI
Ustawa o poradnictwie z 2005 r. (zobacz powyżej) wyraźnie zaleca podejmowanie wysiłków na rzecz współpracy. Działania te są inicjowane przez władze akademickie i szkoły.
DOSTĘP DO INFORMACJI NA TEMAT PORADNICTWA ZAWODOWEGO
Podmioty odpowiedzialne za gromadzenie, tworzenie i rozprowadzanie informacji zawodowych dla uczniów to: Krajowe Biuro Informacji o Edukacji i Pracy (ONISEP) oraz ośrodki informacji i poradnictwa (CIO).
ONISEP stworzyło wydajną sieć komputerową, która umożliwia wymianę maksymalnej ilości
informacji przez Internet. Biuro to współpracuje z Centrum Studiów i Badań nad
Kwalifikacjami (CEREQ), agencją państwową, podlegającą publicznym służbom
oświatowym i służbom zatrudnienia, której zadaniem jest dostarczanie ekspertyz w takich dziedzinach, jak integracja, możliwości zawodowe, relacje między szkoleniami
i zatrudnieniem itp.
Każde CIO oferuje własne usługi dokumentacyjne z dziedziny edukacji i pracy, umożliwiając
obywatelom zapoznanie się z materiałami związanymi z ich zainteresowaniami i poziomem
wykształcenia. CIO współpracują z Krajowym Biurem Informacji o Edukacji i Pracy, które dostarcza tym placówkom istotną dokumentację.
Oprócz tradycyjnych dokumentów od ponad dekady wzrasta użycie technologii
informatycznych i komunikacyjnych (komputery, multimedia, dostęp do Internetu itp.).
Akademickie Służby Poradnictwa i Informacji (SAIO) dostarczają wszystkim kierownikom
placówek oświatowych informacji związanych z poradnictwem: o dniach otwartych,
imprezach, studiach, bieżących wydarzeniach, statystykach itp.
Informacji o kursach doszkalających dla dorosłych udziela ponadto wyspecjalizowane
krajowe centrum informacyjne – Centre Inffo (www.centre-inffo.fr).
Źródło: Poradnictwo zawodowe w kształceniu obowiązkowym w Europie
(Vocational Guidance Education in Full-Time Compulsory Education in Europe),
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2010.
|