NIEMCY
Kształcenie jest obowiązkowe dla uczniów w wieku od 6 do 15 lat (z wyjątkiem niektórych landów). Po 4-6 latach nauki w szkole podstawowej (Primarschule) uczniowie przechodzą
do szkół średnich (Sekundarbereich I), które są podzielone na różne ścieżki edukacyjne
-(Gymnasium, Hauptschule lub Realschule). Decyzja o wyborze ścieżki leży w gestii
rodziców lub szkół (bądź odpowiednich władz). Osoby, które przerwały naukę w szkole i nie
zamierzają kończyć nauki obowiązkowej w pełnym wymiarze godzin, muszą odbyć roczne
przygotowanie do zawodu w pełnym wymiarze godzin (Berufsvorbereitungsjahr) lub 3-letnie
kształcenie zawodowe w niepełnym wymiarze godzin (do ukończenia 18 lat).
PODSTAWY PRAWNE I CELE KRAJOWE
W roku 1971 i ponownie w 2004 Federalna Agencja Zatrudnienia i Stała Konferencja
Ministrów Edukacji (Kultusministerkonferenz) uchwaliły porozumienia ramowe w sprawie
współpracy między szkołami i agencjami poradnictwa zawodowego, mające wspierać
pomyślne przechodzenie młodzieży ze szkoły ogólnokształcącej do kształcenia
zawodowego, szkolnictwa wyższego lub na rynek pracy. Na szczeblu landów podpisywane są porozumienia uzupełniające, a szkoły i lokalne biura pracy (Arbeitsamt) co roku negocjują
umowy na szczeblu lokalnym.
W 2005 r. rząd federalny i stowarzyszenia biznesowe podpisały Narodowy Pakt na rzecz
Kształcenia Zawodowego i Rozwoju Fachowej Siły Roboczej w Niemczech (Nationaler Pakt
für Ausbildung und Fachkräftenachwuchs in Deutschland). Ma on na celu skierowanie oferty szkoleń zawodowych do wszystkich absolwentów szkół, którzy chcą i mogą odebrać
przygotowanie zawodowe. Różnorodne środki oceny jakości w landach przyczyniają się do
poprawiania kwalifikacji absolwentów szkół oraz wspierają podejmowanie przez nich pracy.
Ważną podstawą tych działań są standardy edukacyjne przyjęte przez Stałą Konferencję
w latach 2003 i 2004.
Landy w Niemczech są także odpowiedzialne za zapewnienie całościowego
ogólnokrajowego poradnictwa w zakresie nauki obowiązkowej i studiów. Federalna Agencja Zatrudnienia (BA) oferuje poradnictwo zawodowe w całym kraju, pośrednictwo pracy oraz
usługi poradnictwa dla osób bezrobotnych i zagrożonych bezrobociem. w 1998 r.
zlikwidowano monopol na doradztwo w dziedzinie zarządzania karierą zawodową. BA
wycofało się – szybciej niż przewidywali eksperci OECD – ze wspierania i świadczenia usług
poradnictwa w zakresie ustawicznego kształcenia zawodowego i szkoleń. Oznaką zmiany
nastawienia BA do szkoleń i poradnictwa zawodowego są kupony szkoleniowe i poradnictwo
oparte na szybkim zatrudnianiu i wysokich wskaźnikach zatrudnienia. w efekcie
administracja do spraw zatrudnienia w Niemczech (na wzór wielu innych państw
członkowskich Unii Europejskiej) skoncentrowała się na głównym zadaniu, jakim jest walka z bezrobociem i uzależnieniem od zasiłków przez umożliwianie ludziom powrotu na rynek
pracy tak szybko, jak to możliwe.
PODMIOTY ODPOWIEDZIALNE
Za informowanie, poradnictwo zawodowe i zatrudnienie odpowiedzialna jest Federalna Agencja Zatrudnienia i jej biura regionalne. Rola Ministerstwa Pracy ogranicza się do
nadzoru prawnego nad działalnością Agencji.
Funkcja ta należy do obowiązków szkół w dziedzinie poradnictwa zawodowego objętego
programem nauczania i praktyk, jak również w zakresie poradnictwa edukacyjnego w szkole.
W Niemczech usługi poradnictwa w dziedzinie kształcenia, przygotowania do zawodu
i zatrudnienia świadczy wiele instytucji, których działalność regulują różne przepisy.
Oprócz Federalnej Agencji Zatrudnienia (SGB III), usługodawców odpowiedzialnych za udzielanie podstawowego wsparcia finansowego (SGB II) oraz szkół, instytucji szkolnictwa
wyższego i władz lokalnych usługi poradnictwa zawodowego i edukacyjnego świadczy także
wielu różnych dostawców usług (edukacyjnych) i instytucji – czasami są to działania
ukierunkowane na określone grupy docelowe (takie jak kobiety, imigranci, osoby
niepełnosprawne); coraz częściej zajmują się tym również podmioty prywatne.
Agencje opieki nad młodzieżą i niezależne agencje opieki społecznej świadczą też usługi
poradnictwa edukacyjnego i zawodowego na podstawie SGB VIII (Ustawa o usługach dla
dzieci i młodzieży), w zależności od typu problemów i szczególnych sytuacji w indywidualnych przypadkach. Przykładem rosnącej aktywności na tym polu jest
ogólnokrajowa ekspansja Agencji Kompetencji Federalnego Ministerstwa Młodzieży, które świadczą również usługi poradnictwa na rzecz różnych grup docelowych w kontekście
kierowania poszczególnymi przypadkami.
Dotychczas większość służb poradnictwa skupiała się na konkretnych sytuacjach
decyzyjnych lub przejściowych, zwłaszcza na zmianie szkół, kształceniu zawodowym,
szukaniu pracy i bezrobociu.
PORADNICTWO ZAWODOWE W PROGRAMIE NAUCZANIA
Wprowadzenie do świata zawodowego i świata pracy jest obowiązkowym komponentem
wszystkich cyklów kształcenia na poziomie szkoły średniej i stopnia. Wprowadzenie to
odbywa się w ramach osobnego przedmiotu (Arbeitslehre, czyli studia przedzawodowe) lub
jest częścią materiału omawianego na innych przedmiotach, jak wiedza o społeczeństwie,
ekonomia i technika. Nauczanie to bywa najczęściej realizowane w ostatnich dwóch latach edukacji obowiązkowej, ale może też zacząć się wcześniej. Rzadziej prowadzi się je
w szkołach ogólnokształcących (Gymnasium), częściej w innych typach szkół (Hauptschule
lub Realschule). w 16 landach średni czas poświęcany na poradnictwo zawodowe to 2
godziny tygodniowo.
Celem tego przedmiotu jest rozwijanie umiejętności i dojrzałości potrzebnej do dokonania
wyboru ścieżki zawodowej i edukacyjnej. Szczególny nacisk kładzie się na rozumienie
świata pracy i jego wymagań.
Uczniowie, którzy nie czują się na siłach, by rozpocząć edukację na poziomie szkoły średniej
II stopnia, często ze względu na pochodzenie ze środowiska upośledzonego społecznie,
trudności w nauce lub potrzebę pomocy w zakresie języka niemieckiego (imigranci), mogą
odbyć roczne przygotowanie do zawodu (Berufsvorbereitungsjahr).
Miejsce praktyk w strukturze programu nauczania W niemal wszystkich landach można odbyć dwie lub trzy długie praktyki (organizowane we
współpracy z firmami, izbami handlowymi i szkołami), zazwyczaj po wcześniejszym
przygotowaniu w szkole. Niektóre landy opublikowały całościowe przewodniki nauczania
i przygotowały materiały pedagogiczne, które mogą wspomagać praktyki w miejscu pracy.
INNE RODZAJE DZIAŁAŃ I USŁUG PORADNICZYCH
Kontakty ze światem zawodowym
Praktyki zawodowe, zazwyczaj poprzedzone przygotowaniem w szkole, mają zapewnić
naoczne poznanie świata pracy i pomóc w wyborze zawodu.
Wizyty organizowane są głównie w ramach przedmiotów związanych z wprowadzeniem do
życia zawodowego, a także innych, takich jak chemia, fizyka, niemiecki czy geografia.
Usługi poradnictwa w szkołach
Zawodowi doradcy z Federalnej Agencji Zatrudnienia odwiedzają szkoły i prowadzą kursy
poradnictwa zawodowego w każdej przedostatniej klasie kształcenia obowiązkowego.
W czasie tych kursów uczniowie korzystają z osobistego poradnictwa i są informowani
o takich wydarzeniach, jak targi czy seminaria na temat zatrudnienia oraz dostępnych
zawodów, uczą się, jak ubiegać się o pracę, przygotować CV itp. Doradcy mogą też
prowadzić kursy uzupełniające, warsztaty doradcze dla małych grup lub krótkie dyskusje.
Aby odbyć bardziej szczegółowe rozmowy, uczniowie mogą udać się do ośrodka informacji
o zawodach (BIZ) Federalnej Agencji Zatrudnienia.
Usługi poradnictwa poza szkołą
Biura Federalnej Agencji Zatrudnienia oferują indywidualne doradztwo dla młodych osób dorosłych. w ten sposób pomagają w określeniu potrzeb i przyszłych strategii postępowania
albo na interweniowanie w przypadku sytuacji kryzysowych, jak przerwanie nauki w szkole.
Poradnictwo jest możliwe w kontakcie bezpośrednim lub na odległość (na przykład przez
telefon lub e-mail). Oferuje się także usługi on-line za pośrednictwem Internetu.
Opracowany przez Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych program „Regiony
nauczania – wsparcie dla sieci” koncentrował się na kwestii poradnictwa zawodowego ze
szczególnym uwzględnieniem 25 regionów nauczania. w ramach tych projektów opracowano i przetestowano całościowe modele rozwiązań w dziedzinie tworzenia
i rozwijania regionalnych agencji poradnictwa edukacyjnego, które spełniałyby wymagania
powstałe w poszczególnych sytuacjach oraz brałyby pod uwagę życiorysy klientów. Sieci Regionów Nauczania, w których współdziałałyby ze sobą wszystkie liczące się na danym
terenie podmioty związane z edukacją, gospodarką i środowiskiem lokalnym, umożliwiałyby
świadczenie usług poradnictwa zawodowego w sposób całościowy, obejmujący wszystkie
sfery kształcenia i dostawców usług edukacyjnych, oferując wiele usług poradniczych
zgodnie z potrzebami osób zainteresowanych.
W ramach wspólnego projektu o nazwie „Profesjonalizacja regionalnego poradnictwa
zawodowego w Niemczech” stworzono ramowy program szkolenia doradców zawodowych, spełniający konkretne potrzeby regionów nauczania. Skupia się on na poradnictwie
obejmującym wszystkie aspekty edukacyjne, poradnictwo w sieciach oraz na szczeblu
centrum regionalnego. Na podstawie opisanego wyżej programu uzupełnionego przez
specjalne moduły dodatkowe (np. na temat poradnictwa zawodowego w firmach) kwalifikacje
można zdobyć za pośrednictwem dziewięciu regionalnych ośrodków kwalifikacji (RQZ).
Grupami docelowymi tych działań kwalifikacyjnych są pracownicy agencji poradnictwa
edukacyjnego w regionach nauczania, jak również pracownicy instytucji szkoleniowych,
szkół, instytucji szkolnictwa wyższego, lokalnych władz, izb handlowych i projektów edukacyjnych, którzy w ramach swoich obowiązków pełnią m.in. funkcje doradcze.
Działania dodatkowe
W celu uzyskania podstawowej wiedzy o świecie biznesu i handlu uczniowie zakładają firmy
modelowe (Schülerfirmen). Uczestniczą także w targach, rozmawiają z profesjonalistami i są
zachęcani do uczęszczania na zajęcia w szkole zawodowej.
KWALIFIKACJE DORADCÓW
W szkołach
W zależności od nauczanego przedmiotu kształcenie nauczyciela, zwłaszcza szkolenie
przygotowawcze (Vorbereitungsdinst), zawiera elementy nauki o poradnictwie zawodowym (Arbeitslehre). Aby wcześnie rozpoznać mocne i słabe strony uczniów, nauczyciele często
ściśle współpracują ze szkolnymi pedagogami, absolwentami i pracownikami socjalnymi
(Sozialpädagogen), psychologami, rodzicami i naukowcami.
W innych placówkach poradnictwa Wkrótce ma zostać opublikowane studium na temat jakości i profesjonalizmu w poradnictwie
edukacyjnym i zawodowym (Qualität und Professionalität in der Bildungs- und Berufsberatung, Schiersmann i inni, 2008), które obejmuje 10 kursów nauczania, 9 programów akademickich/uniwersyteckich oraz 10 kursów doskonalenia zawodowego zawierających w nazwie słowo „poradnictwo”.
WSPÓŁPRACA MIĘDZY SZKOŁAMI, PRACODAWCAMI, RODZICAMI I INNYMI PODMIOTAMI
Doradcy z Federalnej Agencji Zatrudnienia często organizują (przy współpracy szkół) dni lub
wieczory informacyjne dla rodziców, uczestniczą też w organizacji takich wydarzeń, jak fora
zatrudnienia. Zachęca się rodziców, aby towarzyszyli swoim dzieciom podczas wizyt w biurach Agencji.
W ciałach administracyjnych Federalnej Agencji Zatrudnienia zasiadają przedstawiciele
pracodawców uczestniczący w zarządzaniu ich działalnością.
Firmy uczestniczą w szkolnych projektach, sponsorują je, organizują praktyki itp.
W tym kontekście należy także wspomnieć o Narodowym Forum Poradnictwa
Edukacyjnego, Zawodowego i Zatrudnienia. Jest to niezależna sieć, w skład której mogą
wchodzić wszystkie instytucje i organizacje zaangażowane w szkolenia badawcze dla
doradców, władze samorządowe i agencje pozarządowe zajmujące się, oferujące lub
finansujące poradnictwo i opiekę psychologiczną, a także osoby korzystające z takich usług
oraz organizacje konsumenckie. Forum zajmuje się poradnictwem świadczonym na rzecz
osób indywidualnych w sektorze edukacyjnym, przygotowania zawodowego i zatrudnienia.
Forum Poradnictwa postrzega się jako platformę spotkania wszystkich podmiotów obecnych w tym obszarze, zapewniając możliwość wymiany wiedzy i doświadczenia między
wszystkimi sektorami instytucjonalnymi, dyskusji nad wspólnymi problemami i projektami oraz szansę na osiąganie wspólnych celów.
DOSTĘP DO INFORMACJI NA TEMAT PORADNICTWA ZAWODOWEGO
Federalna Agencja Zatrudnienia dostarcza bezpłatne informacje (czasopisma, przewodniki,
broszury, płyty CD-ROM oraz informacje w Internecie) wszystkim uczniom i nauczycielom
odpowiedzialnym za Arbeitslehre. Obecnie dysponuje odrębnymi bazami danych
o zawodach (BerufeNet), oferowanych szkoleniach (KURS), dostępnych stażach
i praktykach (ASIS) oraz ofertach pracy (SIS). Te bazy danych są niezależne od programu
wyboru zawodu (MACHT’S RICHTIG) i innych programów służących rozwojowi
samoświadomości.
Ministerstwa Edukacji poszczególnych landów publikują programy nauczania zawierające
przedmioty związane z poradnictwem zawodowym.
Landy dysponują różnymi informacjami na temat współpracy między szkołami i firmami.
Istnieje ponadto wielki rynek prywatny książek, czasopism, płyt CD-ROM itp.
Kontrola jakości informacji utrzymywana jest na przykład dzięki uczestnictwu przedstawicieli
pracodawców i pracowników w radzie nadzorującej środki przekazu lub badaniom
uzupełniającym przeprowadzanym przez firmy i stowarzyszenia branżowe.
Źródło: Poradnictwo zawodowe w kształceniu obowiązkowym w Europie
(Vocational Guidance Education in Full-Time Compulsory Education in Europe),
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2010.
|