NORWEGIA
Kształcenie jest obowiązkowe dla uczniów w wieku od 6 do 16 lat i odbywa się w ramach
jednolitej struktury (Grunnskole), łączącej szkołę podstawową i szkołę średnią i stopnia.
Nauka obowiązkowa składa się zatem z 2 poziomów: podstawowego (klasy I-VII) i średniego
i stopnia (klasy VIII-X). Zgodnie z podstawowym krajowym programem nauczania uczniowie pozostają w tym samym systemie kształcenia. Kluczowym momentem w poradnictwie jest
zakończenie edukacji obowiązkowej. w tym momencie uczniowie mogą wybrać
kontynuowanie nauki w szkole średniej II stopnia – ogólnokształcącej lub zawodowej.
PODSTAWY PRAWNE I CELE KRAJOWE
Ustawa o edukacji z 1998 r. z poprawkami z roku 2000 mówi o prawie uczniów do „odpowiedniego poradnictwa edukacyjnego, społecznego i zawodowego” (§9.2). Mają oni
otrzymać wykształcenie korespondujące z ich umiejętnościami, zainteresowaniami i wiedzą
(§1.2).
Zgodnie z przepisami prawa w sektorze zatrudnienia świadczenie poradnictwa zawodowego
osobom potrzebującym takich usług leży w gestii publicznych służb zatrudnienia i opieki
społecznej (NAV). w 2003 r. na służby te nałożono obowiązek powołania grupy roboczej,
mającej na celu zidentyfikowanie środków, które zapewniłyby krajową i lokalną koordynację
wszystkich usług poradnictwa w sektorze edukacyjnym oraz na rynku pracy. Rozważano
także możliwość utworzenia stałej koordynacji. w 2008 r. odbyły się kolejne debaty
poświęcone roli i ulokowaniu ewentualnej instytucji krajowej zajmującej się tą kwestią. Na
szczeblu regionalnym od 2009 r. będzie funkcjonowało 19 instytucji partnerskich
poradnictwa zawodowego.
Kontakty międzynarodowe
Kontakty międzynarodowe w zakresie poradnictwa zawodowego leżą w gestii Norweskiego
Centrum Współpracy Międzynarodowej w obszarze Szkolnictwa Wyższego (SIU), które jest także krajową agencją zajmującą się programami uczenia się przez całe życie. w Dyrekcji do
spraw Edukacji i Szkoleń za stosunki międzynarodowe odpowiada norweski oddział
Eurodoradztwa. Norweski sektor edukacyjny i rynek pracy mają swoich przedstawicieli
w Europejskiej Sieci Całożyciowego Poradnictwa Zawodowego.
PODMIOTY ODPOWIEDZIALNE
Obowiązek świadczenia poradnictwa edukacyjnego i zawodowego spoczywa na władzach
oświatowych na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym (samorządy) oraz publicznych
służbach zatrudnienia. Odpowiedzialność w skali całego kraju spoczywa na Ministerstwie
Edukacji oraz Badań Naukowych (Kunnskapsdepartementet) i Dyrekcji do spraw Edukacji
i Szkoleń. w każdym okręgu administracyjnym istnieje urząd oświatowy, reprezentujący
władze centralne. Urząd ten, będący częścią lokalnej administracji, stanowi łącznik między
władzami krajowymi a władzami miejskimi i okręgowymi.
Do podstawowych obowiązków urzędów oświatowych należą: raportowanie, sprawdzanie
i nadzorowanie obowiązujących uregulowań prawnych, istniejącej administracji,
podnoszenia jakości, informacji i poradnictwa. Władze lokalne, dysponujące dużą autonomią
w wyborze narzędzi pedagogicznych, są odpowiedzialne za nauczanie na poziomie szkoły
podstawowej i średniej i stopnia. Bezpośrednią odpowiedzialność za szkoły średnie II
stopnia ponoszą władze okręgowe. Władze samorządowe nie są odpowiedzialne za
prywatne szkoły podstawowe.
Bliski związek między sektorem edukacyjnym i rynkiem pracy gwarantuje „partnerstwo na
rzecz poradnictwa zawodowego”, które od roku 2009 będzie istniało w każdym okręgu.
Partnerstwa te będą składały się z przedstawicieli oświaty, służb publicznych, szkół
wyższych, organizacji pracodawców i innych podmiotów zaangażowanych w poradnictwo
zawodowe.
PORADNICTWO ZAWODOWE W PROGRAMIE NAUCZANIA
Zgodnie z programem nauczania poradnictwo zawodowe i edukacyjne „ma charakter
interdyscyplinarny, a odpowiedzialność za nie ponoszą wszystkie podmioty systemu
oświaty”. Teoretycznie elementy wprowadzenia do świata zawodowego są zawarte
w programie nauczania wszystkich klas szkoły podstawowej. Przedmiot nabiera kształtu na
poziomie szkoły średniej i stopnia w programie „wybory edukacyjne” (utdanningsvalg),
składającym się łącznie ze 113 godzin lekcyjnych.
Systemy katalogów poradnictwa
Obecnie w Norwegii wdrażany jest krajowy system katalogu poradnictwa. Internetowa
wersja katalogu dostępna jest w formie pilotażowej od września 2009 r., a na szczeblu
krajowym ma wejść w życie około 2011 r.
INNE RODZAJE DZIAŁAŃ I USŁUG PORADNICZYCH
Kontakty ze światem zawodowym
Zachęca się do nawiązywania kontaktów między szkołami a przedsiębiorstwami
proponującymi miejsca pracy. Nauczyciele organizują wizyty w tych przedsiębiorstwach.
Relacje te utrzymywane są w znacznym stopniu dzięki przedmiotowi „wybory edukacyjne”,
związanemu z poradnictwem zawodowym. Inne kontakty ze światem zawodowym mogą być
utrzymywane w ramach regionalnej inicjatywy współpracy między sektorem edukacyjnym
a rynkiem pracy o nazwie „Partnerstwa w poradnictwie zawodowym”. Więcej informacji
zobacz część Źródła internetowe.
Usługi poradnictwa w szkołach
Na mocy Ustawy o edukacji usługi poradnictwa w szkołach są prawem przysługującym
uczniom. Szkoły średnie i i II stopnia zatrudniają własnych doradców zawodowych. Usługi
poradnictwa dzielą się na poradnictwo zawodowe i społeczne, co ma dawać możliwość
doskonalenia poradnictwa zawodowego. Czas przeznaczany na poradnictwo to minimum jedna godzina na 25 uczniów. Ten minimalny zakres jest często uznawany za standard.
W każdym okręgu pracuje koordynator poradnictwa (często w okręgowym urzędzie
oświatowym). Koordynator ten jest łącznikiem między Dyrekcją do spraw Edukacji i Szkoleń
a doradcami. Koordynatorzy poradnictwa tworzą ogólnokrajową sieć finansowaną przez
Dyrekcję. Spotykają się 2 razy w roku.
Oprócz usług poradnictwa istnieją wyspecjalizowane służby, skupiające się na osobach
przerywających naukę w szkole.
Organizacja tych służb leży w gestii administracji okręgowej. Zarządzanie nimi odbywa się
na szczeblu regionalnym, a działalność tych ośrodków jest w pewnym zakresie koordynowana na szczeblu krajowym (www.ks.no).
Usługi poradnictwa poza szkołą
W Norwegii działa niewiele prywatnych służb poradnictwa zawodowego. Skupiają się one
w stolicy państwa i w jej okolicach. Na tego typu prywatne usługi istnieje umiarkowane
zapotrzebowanie.
KWALIFIKACJE DORADCÓW
W szkołach
Doradcy szkolni to przede wszystkim nauczyciele, choć kwestia ta nie jest uregulowana
prawnie. Często taka sytuacja odpowiada zarówno pracodawcom, jak i pracownikom.
Przygotowywane są nowe przepisy prawne, w których określono minimalne wymagania co
do kwalifikacji doradców szkolnych.
Kilka uczelni wyższych ma w swojej ofercie kursy poradnictwa zawodowego. Mają one
wartość od 15 do 60 norweskich punktów edukacyjnych, co odpowiada 15-60 punktom ECTS.
Tradycyjnie około połowy szkolnych doradców zawodowych podejmowało szkolenie
specjalistyczne, a w chwili obecnej odsetek ten zdaje się zwiększać.
W innych placówkach poradnictwa Nie ma formalnych wymagań dotyczących kwalifikacji doradców zatrudnionych w państwowych służbach zatrudnienia. Niektóre okręgi wprowadziły minimalne wymagania
na szczeblu lokalnym.
Doradcy mogą odbyć szkolenie internetowe oraz korzystać z doskonalenia zawodowego.
WSPÓŁPRACA MIĘDZY SZKOŁAMI, PRACODAWCAMI, RODZICAMI I INNYMI PODMIOTAMI
Krajowa Rada Edukacji i Dyrekcja do spraw Zatrudnienia współpracują przy wymianie
informacji na temat poradnictwa edukacyjnego i zawodowego przez internetową bazę
danych YoU. Ich najważniejszymi partnerami są władze samorządowe i związki zawodowe.
Do współpracy ze szkołami przy opracowywaniu projektów zapraszane są obie strony rynku
pracy.
DOSTĘP DO INFORMACJI NA TEMAT PORADNICTWA ZAWODOWEGO
W ramach norweskiej strategii e-kształcenia podjęto wysiłki na rzecz udostępnienia
informacji w formacie elektronicznym w zakresie poradnictwa zawodowego. w Internecie można znaleźć kilka elektronicznych baz danych. Najbardziej znane i najczęściej używane
to:www.utdanning.no: krajowa baza danych na temat wszystkich poziomów systemu edukacji oraz www.vilbli.no: specjalistyczna krajowa baza danych na temat szkół średnich II stopnia.
Informacje na temat studiów zagranicznych zawiera norweska część bazy PLOTEUS oraz
strona internetowa Stowarzyszenia Norweskich Studentów za Granicą (ANSA).
W maju 2008 r. uruchomiono stronę internetową przeznaczoną dla norweskich doradców zawodowych (radgiver), umieszczoną na serwerach Wydziału Poradnictwa Dyrekcji do
spraw Edukacji i Szkoleń (www.udir.no/radgiver).
Państwowe służby zatrudnienia (NAV) prowadzą stronę internetową dla osób szukających
pracy, na której można znaleźć ogłoszenia oraz ogólne informacje o rynku pracy i działaniach podejmowanych przez władze, a także kilka testów związanych z kwestiami
zawodowych (www.nav.no/page?id=318).
Źródło: Poradnictwo zawodowe w kształceniu obowiązkowym w Europie
(Vocational Guidance Education in Full-Time Compulsory Education in Europe),
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2010.
|