Misją Instytutu Rynku Pracy jest udzielanie profesjonalnego wsparcia aktualnym i potencjalnym uczestnikom rynku pracy w ich rozwoju zawodowym w duchu poszanowania godności człowieka jako podmiotu pracy.

PROJEKTY INSTYTUTU RYNKU PRACY


TRANSFER KNOW-HOW
Z DORADZTWA ZAWODOWEGO DLA MŁODZIEŻY


DORADZTWO ZAWODOWE W POLSCE

Sieci instytucji doradczych w Polsce

Dzięki regulacjom i postanowieniom przyjętym w ramach polityki resortu pracy w Polsce stworzono następujące sieci:

  1. Centra informacji i planowania kariery zawodowej (54 instytucje).
  2. Młodzieżowe biura pracy OHP (49 instytucji).
  3. Mobilne centra informacji zawodowej (49 instytucji).
  4. Młodzieżowe centra kariery (21 instytucji).
  5. SzOK-i – szkolne ośrodki kariery (360 instytucji).
  6. Akademickie biura karier (ABK; ponad 200 instytucji),
  7. Gminne centra informacji (ponad 960 instytucji).

Usługi poradnictwa zawodowego oferowane przez instytucje działające w ramach sieci adresowane są do różnych kategorii odbiorców, w szczególności do: bezrobotnych poszukujących pracy, osób, które chcą zmienić ścieżkę kariery, młodzieży szkolnej, absolwentów, młodzieży zagrożonej marginalizacją i wykluczeniem społecznym. Głównym celem ich działalności jest pomoc jednostkom w podejmowaniu właściwych decyzji zawodowych, planowaniu kariery zawodowej czy przygotowywaniu ich do podejmowania optymalnych działań w kierunku zmiany własnej sytuacji zawodowej.


Opis poszczególnych sieci*


1. Centra informacji i planowania kariery zawodowej (54)

Centra informacji i planowania kariery zawodowej (CIiPKZ) funkcjonują w strukturze organizacyjnej 16 wojewódzkich urzędów pracy i tworzą sieć wyspecjalizowanych placówek, które wspierają działania powiatowych urzędów pracy na rzecz osób bezrobotnych i poszukujących pracy. Centra mają status samodzielnych wydziałów wojewódzkich urzędów pracy.

Zadania CIiPKZ obejmują:

  • świadczenie wyspecjalizowanych usług w zakresie planowania kariery zawodowej,
  • opracowywanie, aktualizowanie i upowszechnianie informacji zawodowej na terenie danego województwa,
  • prowadzenie zajęć aktywizacyjnych na rzecz bezrobotnych i poszukujących pracy,
  • współpracę przy świadczeniu usług Eures,
  • współdziałanie z powiatowymi urzędami pracy w opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych planów działania,
  • współdziałanie w opracowywaniu informacji o rynku pracy na potrzeby klubów pracy.

Ponadto centra, poza bezpośrednią pracą z klientami, podejmują szereg inicjatyw związanych z działalnością wydawniczą, promocyjną, badawczą, szkoleniową oraz współpracują z organizacjami, placówkami naukowo-bada


2. Młodzieżowe biura pracy OHP (49)

Młodzieżowe biura pracy i ich filie są zarządzane przez ochotnicze hufce pracy i współpracują z urzędami pracy w zakresie pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego. Jednostki te udzielają informacji z zakresu wyboru zawodu i planowania kariery zawodowej, informują młodzież o możliwościach zdobycia lub podnoszenia kwalifikacji zawodowych w systemie pozaszkolnym, udzielają indywidualnych porad zawodowych i prawnych.


3. Mobilne centra informacji zawodowej (49) – zarządzane przez ochotnicze hufce pracy

Mobilne centra informacji zawodowej zarządzane są przez ochotnicze hufce pracy. Głównym celem działalności mobilnych centrów informacji zawodowej jest umożliwienie młodzieży nabycia umiejętności aktywnego, elastycznego planowania rozwoju zawodowego, zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do przejścia z edukacji na rynek pracy, znalezienie zatrudnienia bądź uruchomienie własnej działalności gospodarczej.

Zadania te MCIZ realizują poprzez prowadzenie zajęć grupowych, porady indywidualne oraz udzielanie informacji zawodowych.

Podstawową grupę korzystającą z usług MCIZ stanowią:

  • młodzież ucząca się, m.in. udzielanie porad i informacji potrzebnych młodzieży do podejmowania decyzji dotyczących wyboru szkoły, zawodu oraz decyzji wejścia na rynek pracy i funkcjonowania na nim,
  • absolwenci, m.in. uzyskanie przez nich wszechstronnej wiedzy i umiejętności niezbędnych do radzenia sobie w sytuacji dynamicznych zmian społecznych i gospodarczych – umiejętności aktywnego i elastycznego planowania własnego rozwoju zawodowego adekwatnie do swojego osobistego potencjału oraz oferty pracy.


4. Młodzieżowe centra kariery (33)

Młodzieżowe centra kariery zarządzane są przez ochotnicze hufce pracy. Swoją działalność ukierunkowały one na rzecz młodzieży pomiędzy 15. a 25. rokiem życia, uczestników przebywających w jednostkach organizacyjnych OHP i absolwentów OHP oraz młodzieży zamieszkałej na terenach bliskich geograficznie tym jednostkom.


5. SzOK-i – szkolne ośrodki kariery (360)

Szkolne ośrodki kariery funkcjonują w niektórych szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych i mają na celu gromadzenie i udostępnianie informacji oraz wspomaganie uczniów w trafnym dokonywaniu wyborów i planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej. SzOK to miejsce (pracownia komputerowa, biblioteka, gabinet pedagoga lub dowolna klasa), gdzie uczniowie korzystają z pomocy doradcy zawodowego, poznają reguły rządzące rynkiem pracy, uzyskują informacje o ścieżkach edukacyjnych, o lokalnym rynku pracy, zapoznają się z podstawowymi informacjami z zakresu prawa pracy. Szkolne ośrodki kariery są wyposażone w różne materiały zawodoznawcze, narzędzia i metody do planowania kariery zawodowej, zbiory informacji edukacyjno-zawodowej, multimedialne programy komputerowe, scenariusze zajęć z zakresu orientacji i poradnictwa zawodowego itp.

Informacje posiadane przez szkolne ośrodki kariery udostępniane są w różnych formach – konwencjonalnych i elektronicznych, w tym też przez Internet. Do najważniejszych zadań szkolnych ośrodków kariery należą m.in.:

  • gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych,
  • udzielanie indywidualnych porad uczniom i rodzicom,
  • prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących.


6. Akademickie biura karier (ABK; ponad 200)

Akademickie biura karier (ABK) to jednostki działające na rzecz aktywizacji zawodowej studentów i absolwentów szkoły wyższej, prowadzone przez szkołę wyższą lub organizację studencką.

Do zadań ABK należą:

  • dostarczanie studentom i absolwentom szkoły wyższej informacji o rynku pracy i możliwościach podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
  • zbieranie, klasyfikowanie i udostępnianie ofert pracy, staży i praktyk zawodowych,
  • prowadzenie bazy danych studentów i absolwentów uczelni zainteresowanych znalezieniem pracy,
  • pomoc pracodawcom w pozyskiwaniu odpowiednich kandydatów na wolne miejsca pracy oraz staże zawodowe,
  • pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy,
  • świadczenie pomocy studentom i absolwentom w planowaniu ścieżek kariery zawodowej.

Usługi poradnictwa zawodowego nakierowane są na ułatwienie studentom i absolwentom rozpoznawania swoich predyspozycji oraz doradzanie im możliwości wykorzystania ich w świadomym kierowaniu własną karierą zawodową.


7. Gminne centra informacji (ponad 960)

Gminne centra informacji to placówki ukierunkowane na aktywizację społeczności lokalnej i ożywienie lokalnego rynku poprzez zapewnienie łatwego dostępu do nowoczesnych technologii przekazu informacji.

Działalność GCI jest wielokierunkowa, a klientami centrum mogą być praktycznie wszyscy mieszkańcy gminy na terenie jego działania: bezrobotni, uczniowie szkół, absolwenci, pracodawcy. Także przedstawiciele gmin, urzędów pracy, szkół, SzOK-ów, ABK, inkubatorów przedsiębiorczości, instytucji podlegających OHP i wielu innych zainteresowanych problematyką aktywizacji zawodowej absolwentów, osób bezrobotnych i poszukujących pracy.

Centra prowadzone są najczęściej przez urzędy gmin i ich jednostki organizacyjne: domy kultury, biblioteki, ośrodki sportu i rekreacji, a także szkoły, centra kształcenia praktycznego oraz fundacje i stowarzyszenia czy organizacje przedsiębiorczości.

* Opisy poszczególnych sieci pochodzą z publikacji :
Poradnictwo zawodowe w resorcie pracy, MPiPS, Departament Rynku Pracy, Warszawa 2006.



Źródło:

Poradnictwo zawodowe w resorcie pracy, MPiPS, Departament Rynku Pracy, Warszawa 2006.
Informacje zawarte na stronie SDSiZ RP: www.sdsiz.pl. (10 marca 2008).
Informacje zawarte na stronie http://cm.ecorys.pl



Projekt „Transfer know-how z doradztwa zawodowego dla młodzieży”
jest projektem ponadnarodowym realizowanym od 1.01.2010r. do 31.03.2011r
na podstawie umowy zawartej z Władzą Wdrażającą Programy Europejskie.
Numer umowy PL0407.

Projekt jest realizowany w partnerstwie:

Lider Projektu:
Europejski Dom Spotkań-Fundacja Nowy Staw,

Partnerzy:
Ochotnicze Hufce Pracy w Lublinie,
Papirbredden Karriersenter z Drammen w Norwegii,
Organizacja Obywatelska Humanitarny Most z Brześcia
Zachodnio-Ukraińskie Centrum Zasobów (ZURC) ze Lwowa
Fundacja Rozwoju Wołyńskiego Uniwersytetu im. Lesi Ukrainki z Łucka.



Wsparcie udzielone przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię
poprzez dofinansowanie ze środków
Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego
oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego


Supported by a grant from Iceland, Liechtenstein and Norway through
the EEA Financial Mechanism and the Norwegian Financial Mechanism



INSTYTUT RYNKU PRACY - FUNDACJA NOWY STAW
ul. Przechodnia 4, 20-003 Lublin, tel. +48 81 534 61 91, fax +48 81 534 61 92

eds@eds-fundacja.pl , www.irp-fundacja.pl

Konto : Alior Bank S.A. ul. Zana 32A 20-601 Lublin
Numer identyfikacyjny banku - SWIFT: ALBPPLPW , Numer rachunku PL13249000050000453097076090

.
  © INSTYTUT RYNKU PRACY - FUNDACJA NOWY STAW    2004-2025    © WEBMASTER: STUDIO EM   .
DO G�RY
wczytywanie