DORADZTWO ZAWODOWE W POLSCE Dzięki regulacjom i postanowieniom przyjętym w ramach polityki resortu pracy w Polsce stworzono następujące sieci:
Usługi poradnictwa zawodowego oferowane przez instytucje działające w ramach sieci adresowane są do różnych kategorii odbiorców, w szczególności do: bezrobotnych poszukujących pracy, osób, które chcą zmienić ścieżkę kariery, młodzieży szkolnej, absolwentów, młodzieży zagrożonej marginalizacją i wykluczeniem społecznym. Głównym celem ich działalności jest pomoc jednostkom w podejmowaniu właściwych decyzji zawodowych, planowaniu kariery zawodowej czy przygotowywaniu ich do podejmowania optymalnych działań w kierunku zmiany własnej sytuacji zawodowej.
Centra informacji i planowania kariery zawodowej (CIiPKZ) funkcjonują w strukturze organizacyjnej 16 wojewódzkich urzędów pracy i tworzą sieć wyspecjalizowanych placówek, które wspierają działania powiatowych urzędów pracy na rzecz osób bezrobotnych i poszukujących pracy. Centra mają status samodzielnych wydziałów wojewódzkich urzędów pracy. Zadania CIiPKZ obejmują:
Ponadto centra, poza bezpośrednią pracą z klientami, podejmują szereg inicjatyw związanych z działalnością wydawniczą, promocyjną, badawczą, szkoleniową oraz współpracują z organizacjami, placówkami naukowo-bada
Młodzieżowe biura pracy i ich filie są zarządzane przez ochotnicze hufce pracy i współpracują z urzędami pracy w zakresie pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego. Jednostki te udzielają informacji z zakresu wyboru zawodu i planowania kariery zawodowej, informują młodzież o możliwościach zdobycia lub podnoszenia kwalifikacji zawodowych w systemie pozaszkolnym, udzielają indywidualnych porad zawodowych i prawnych.
Mobilne centra informacji zawodowej zarządzane są przez ochotnicze hufce pracy. Głównym celem działalności mobilnych centrów informacji zawodowej jest umożliwienie młodzieży nabycia umiejętności aktywnego, elastycznego planowania rozwoju zawodowego, zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do przejścia z edukacji na rynek pracy, znalezienie zatrudnienia bądź uruchomienie własnej działalności gospodarczej. Zadania te MCIZ realizują poprzez prowadzenie zajęć grupowych, porady indywidualne oraz udzielanie informacji zawodowych. Podstawową grupę korzystającą z usług MCIZ stanowią:
Młodzieżowe centra kariery zarządzane są przez ochotnicze hufce pracy. Swoją działalność ukierunkowały one na rzecz młodzieży pomiędzy 15. a 25. rokiem życia, uczestników przebywających w jednostkach organizacyjnych OHP i absolwentów OHP oraz młodzieży zamieszkałej na terenach bliskich geograficznie tym jednostkom.
Szkolne ośrodki kariery funkcjonują w niektórych szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych i mają na celu gromadzenie i udostępnianie informacji oraz wspomaganie uczniów w trafnym dokonywaniu wyborów i planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej. SzOK to miejsce (pracownia komputerowa, biblioteka, gabinet pedagoga lub dowolna klasa), gdzie uczniowie korzystają z pomocy doradcy zawodowego, poznają reguły rządzące rynkiem pracy, uzyskują informacje o ścieżkach edukacyjnych, o lokalnym rynku pracy, zapoznają się z podstawowymi informacjami z zakresu prawa pracy. Szkolne ośrodki kariery są wyposażone w różne materiały zawodoznawcze, narzędzia i metody do planowania kariery zawodowej, zbiory informacji edukacyjno-zawodowej, multimedialne programy komputerowe, scenariusze zajęć z zakresu orientacji i poradnictwa zawodowego itp. Informacje posiadane przez szkolne ośrodki kariery udostępniane są w różnych formach – konwencjonalnych i elektronicznych, w tym też przez Internet. Do najważniejszych zadań szkolnych ośrodków kariery należą m.in.:
Akademickie biura karier (ABK) to jednostki działające na rzecz aktywizacji zawodowej studentów i absolwentów szkoły wyższej, prowadzone przez szkołę wyższą lub organizację studencką. Do zadań ABK należą:
Usługi poradnictwa zawodowego nakierowane są na ułatwienie studentom i absolwentom rozpoznawania swoich predyspozycji oraz doradzanie im możliwości wykorzystania ich w świadomym kierowaniu własną karierą zawodową.
Gminne centra informacji to placówki ukierunkowane na aktywizację społeczności lokalnej i ożywienie lokalnego rynku poprzez zapewnienie łatwego dostępu do nowoczesnych technologii przekazu informacji. Działalność GCI jest wielokierunkowa, a klientami centrum mogą być praktycznie wszyscy mieszkańcy gminy na terenie jego działania: bezrobotni, uczniowie szkół, absolwenci, pracodawcy. Także przedstawiciele gmin, urzędów pracy, szkół, SzOK-ów, ABK, inkubatorów przedsiębiorczości, instytucji podlegających OHP i wielu innych zainteresowanych problematyką aktywizacji zawodowej absolwentów, osób bezrobotnych i poszukujących pracy. Centra prowadzone są najczęściej przez urzędy gmin i ich jednostki organizacyjne: domy kultury, biblioteki, ośrodki sportu i rekreacji, a także szkoły, centra kształcenia praktycznego oraz fundacje i stowarzyszenia czy organizacje przedsiębiorczości. * Opisy poszczególnych sieci pochodzą z publikacji :
Projekt „Transfer know-how z doradztwa zawodowego dla młodzieży” Projekt jest realizowany w partnerstwie: |
||