Misją Instytutu Rynku Pracy jest udzielanie profesjonalnego wsparcia aktualnym i potencjalnym uczestnikom rynku pracy w ich rozwoju zawodowym w duchu poszanowania godności człowieka jako podmiotu pracy.

PROCEDURY i WNIOSKI
PROCEDURA LEGALIZACJI PRACY CUDZOZIEMCA
PROCEDURA ZAKŁADANIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ PRZEZ CUDZOZIEMCA w POLSCE

PODSTAWA PRAWNA

Dz.U. 2004 nr 173 poz. 1807 Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej z późn.zm.,
Dz.U. 1995 nr 142 poz. 702 Ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników.

Środki Funduszu Pracy przyznawane są na podstawie :
Dz.U. 2004 nr 99 poz. 1001 Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z późn.zm.,


ETAPY ZAKŁADANIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ PRZEZ CUDZOZIEMCA w POLSCE

Etapy Zakładania działalności gospodarczej przez cudzoziemca w Polsce są takie same jak dla obywateli polskich.
Przed rozpoczęciem procedury formalnej należy:

Mieć pomysł na biznes

Zanim rozpoczniemy działalność gospodarczą musimy mieć pomysł na biznes. Trzeba przemyśleć wszelkie aspekty dotyczące jego założenia, prowadzenia i rozwijania. Proponujemy zacząć od stworzenia biznes planu przedsięwzięcia. Biznesplan jest opisem firmy, planem, przewidywaniem warunków działania w określonych granicach czasowych, wyznaczeniem celów i zadań oraz środków (także finansowych) i sposobów ich najkorzystniejszej realizacji.

Znaleźć lokal

Jednym z podstawowych warunków podjęcia działalności jest wskazanie miejsca, w którym ma być zarejestrowana firma tj. posiadanie lub prawo do użytkowania lokalu. Ważne jest miejsce prowadzenia działalności. W niektórych rodzajach działalności miejsce może decydować o sukcesie lub porażce przedsięwzięcia.
Informacje dotyczące dostępnych lokali użytkowych na obszarze miasta można znaleźć np. w Urzędzie Miasta, Miejskim Zarządzie Budynków Mieszkalnych, spółdzielniach mieszkaniowych i administracjach.

ETAP 1
Wybór rodzaju działalności gospodarczej

Wszystkie podmioty gospodarcze (przedsiębiorstwa) w sektorze prywatnym ze względu na formę organizacyjno-prawną dzielą się na:
  • osoby fizyczne – czyli osoby prowadzące działalność gospodarczą we własnym imieniu i na własny rachunek,
  • osoby prawne – czyli jednostki posiadające osobowość prawną, należą tu: spółdzielnie i spółki kapitałowe (sp. z o.o., sp. akcyjna),
  • jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej – zaliczysz tu spółki osobowe, tj. partnerskie, jawne, komandytowe i komandytowo-akcyjne oraz spółkę cywilną. Za przedsiębiorców uznaje się również wspólników spółek cywilnych w zakresie wykonywanych przez nich działalności.

Najpopularniejszą formą działalności gospodarczej są przedsiębiorstwa jednoosobowe prowadzone przez osoby fizyczne działające we własnym imieniu i na własny rachunek.

ETAP 2
Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej poprzez złożenie Wniosku do w urzędzie gminy, miasta (Urzędu Miasta Lublin) lub wpisu do KRS(dotyczy spółek). Zgodnie z art.7a ust.3 ustawy – Prawo działalności gospodarczej podlega opłacie 100zł. Okres oczekiwania na zaświadczenie 14 dni.

Wniosek – do pobrania http://stronie.pl/duzepliki/gci/przeds/DG.6_wniosek_wpisu.pdf
Wniosek o wpis powinie zawierać:
  • Oznaczenie przedsiębiorcy
  • Oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeżeli stale wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania, również wskazanie siedziby i adresu zakładu głównego, oddziału lub innego stałego miejsca wykonywania działalności
  • Określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej (wytwórcza, handlowa, budowlana, usługowa, rozpoznanie i eksploatacja zasobów naturalnych)
  • Wskazanie daty rozpoczęcia działalności (od tego dnia powstają obowiązki względem urzędu skarbowego i ZUS)
Urząd Miasta Lublin - jest organem rejestrującym w Lublinie
Miejski Inspektorat Ewidencji Gospodarczej
ul. Leszczyńskiego 20, Tel (081) 44 35 427
Sekretariat pok. 706,(081) 44 35 356
przyjęcia interesantów: pn. w godz.8.00-18.00,wt.-pt., w godz. 8.00 – 14.00

ETAP 3
Złożenie Wniosku (formularza) o wpis do krajowego rejestru podmiotów gospodarki narodowej i otrzymanie numeru REGON do Urzędu Gminy lub Urzędu Statystycznego. REGON zostanie przyznany w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku. Wszelkie zmiany danych zamieszczonych we wniosku zgłoś w ciągu 14 dni.

Po uzyskaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej przedsiębiorca powinien dokonać wpisu do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej i otrzymać numer REGON. Przepisy ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej nakładają obowiązek uzyskania dziewięciocyfrowego numeru identyfikacyjnego REGON.
Od 1 stycznia 2004 roku osoby fizyczne podejmujące indywidualną działalność gospodarczą mają możliwość złożenia formularza w okienku Urzędu Gminy w tym samym momencie, gdy składają wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej.
Urząd Gminy w ciągu 3 dni od dokonania wpisu przesyła wniosek o wpis do REGON do urzędu statystycznego województwa.
Również ten formularz można złożyć osobiście (w ciągu 14 dni od dnia uzyskania wyświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej) w urzędzie statystycznym lub jego oddziale właściwym dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy.
Wniosek RG-1– do pobrania : http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/bip/BIP_RG1.pdf
Wniosek RG-2– do pobrania : http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/bip/BIP_RG2.pdf
Zalacznik do Wniosku RG-1 do pobrania : http://www.bartoszyce.pl/gci/pdf/rg.pdf

Wniosek zawiera następujące dane:

  • Nazwa, adres siedziby,
  • PESEL
  • Nazwisko i imiona
  • Adres zamieszkania
  • Adres do korespondencji
  • Forma organizacyjno-prawna
  • Forma własności
  • Nazwa organu ewidencyjnego
  • Data wpisu do rejestru ewidencyjnego
  • Nazwa ewidencji i numer nadany przez organ ewidencyjny
  • Rodzaje wykonywanej działalności (numery PKD)
Numer REGON należy umieszczać na drukach firmowych, pieczątce, drukach opłacania składek pobieranych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Zażąda go również bank, w którym przedsiębiorca będzie otwierał firmowy rachunek.
Należy pamiętać o tym, że każdy podmiot gospodarki narodowej, czyli przedsiębiorstwo jest zobowiązany do wypełnienia i złożenia wniosku o wpis do rejestru REGON oraz informowania o zachodzących zmianach.

Urząd Statystyczny
ul. St. Leszczyńskiego 48
20-068 Lublin
tel. (081) 533 20 51, (081) 533 20 52
przyjęcia interesantów: pn. w godz. 7.00-17.00,
wt.-pt., w godz. 7.00 – 15.00

ETAP 4
Zakładanie firmowego konta bankowego. Do założenia rachunku bankowego potrzebne:

  • zaświadczenie i wpisie do ewidencji działalności gospodarczej;
  • zaświadczenie o REGON firmy;
  • zaświadczenie o NIP (jeśli nie ma to należy później zaktualizować dane)

Lista banków podawana na stronie Narodowego Banku Polskiego: http://www.nbp.pl/liban.aspx?L=B

Zgodnie z przepisami Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca zobowiązany jest do dokonywania lub przyjmowania płatności za pośrednictwem firmowego rachunku bankowego w każdym przypadku, gdy stroną transakcji jest inny przedsiębiorca oraz gdy jednorazowa wartość transakcji przekracza równowartość 15 000 EURO, przeliczanych na złote.
Wybierając bank warto sprawdzić, który ma najkorzystniejszą ofertę, czyli wysokość opłaty za prowadzenie rachunku, wielkość prowizji za dokonywanie operacji przelewów, koszty ewentualnych kredytów itp.
Decyzja o wyborze banku i usług przez bank oferowanych jest indywidualną decyzją przedsiębiorcy. Dlatego w tym miejscu prezentujemy tylko i wyłącznie listę banków podawaną na stronie Narodowego Banku Polskiego: http://www.nbp.pl/liban.aspx?L=B

ETAP 5
Zgłoszenie rozpoczęcia działalności gospodarczej

Ponieważ organizowanie przedsiębiorstwa może przeciągać się w czasie, należy zgłosić się do Urzędu Skarbowego przed pierwszą transakcją kupna-sprzedaży.
Jest to ważna informacja, gdyż data podana w tym miejscu, obliguje przedsiębiorcą do rozpoczęcia opłacania składek ubezpieczeniowych w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych - ZUS.
Dokumenty jakie należy dołączyć do wniosku o rozpoczęcie działalności gospodarczej:
  • zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (2 egz.)
  • zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON (2 egz.)
  • dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu - akt własności lub umowa najmu - będącego siedzibą firmy.

Zgłoszenie do pobrania + plik glosz.dzialal

ETAP 6
Złożenie wniosku o nadanie Numeru Identyfikacji Podatkowej – NIP we właściwym Urzędzie Skarbowym.

Osoby fizyczne prowadzące samodzielnie działalność gospodarczą lub jeżeli NIP został już nadany wypełniają Formularz NIP-1. Jest to Formularz zgłoszenia identyfikacyjnego/ zgłoszenia aktualizacyjnego.
Osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, będącej podatnikiem lub płatnikiem- wypełniają formularz NIP-2. Jest to Formularz zgłoszenia identyfikacyjnego/ zgłoszenia aktualizacyjnego.
Uwaga! W Urzędzie Skarbowym trzeba także złożyć informacje o wspólnikach spółki cywilnej, jawnej, komandytowej lub o spółkach wchodzących w skład podatkowej grupy kapitałowej na formularzu NIP-D oraz informację o rachunku lub rachunkach bankowych przedsiębiorcy, na formularzu NIP-B
Wniosek – do pobrania : http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/formularze_podatkowe/nip_2006/nip_1.pdf

Wniosek zawiera następujące dane:

  • Nazwisko i imiona
  • Imiona rodziców
  • Numer dowodu osobistego
  • PESEL
  • Dane dotyczące działalności gospodarczej (w tym rodzaj i miejsca)
  • REGON
  • Numer rachunku bankowego
  • Należy przedstawić dokumenty potwierdzające informacje podane we wniosku.
Naczelnik urzędu skarbowego wydaje decyzję o nadaniu NIP nie później niż w terminie miesiąca od daty złożenia wniosku.
Lista Formularzy NIP http://www.mf.gov.pl/dokument.php?const=3&dzial=151&id=27892&PortalMF=f49f3ccd199b3973ff5ea52c7363e258

I Urząd Skarbowy
ul. Sądowa 5 ; 20-027 Lublin ; tel./fax. (0-81) 532-92-21

II Urząd Skarbowy
ul. Zana 38 ; 20-601 Lublin ; tel./fax. (0-81) 528-02-00

III Urząd Skarbowy
ul. Narutowicza 56 ; 20-016 Lublin ; tel. (0-81) 535-04-20 ; fax. (0-81) 535-04-53

ETAP 7

Wybór formy opodatkowania oraz zgłoszenie rejestracyjne VAT (formularz VAT-R) do Urzędu Skarbowego
Wybór formy opodatkowania odbywa się poprzez złożenie odpowiedniego Oświadczenia.
Podatnik rozpoczynający wykonywanie działalności gospodarczej ma prawo wyboru form opodatkowania podatkiem dochodowym lub dochodów uzyskanych z tego tytułu.

URZĘDY SKARBOWE

I Urząd Skarbowy
ul. Sądowa 5 ; 20-027 Lublin ; tel./fax. (0-81) 532-92-21

II Urząd Skarbowy
ul. Zana 38 ; 20-601 Lublin ; tel./fax. (0-81) 528-02-00

III Urząd Skarbowy
ul. Narutowicza 56 ; 20-016 Lublin ; tel. (0-81) 535-04-20 ; fax. (0-81) 535-04-53

http://www.podatki.egospodarka.pl/formularze-podatkowe/1,Oswiadczenia-i-wnioski-do-Urzedu-Skarbowego,38,0.html

Formy opodatkowania:
  • opodatkowanie w formie karty podatkowej
  • opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym
  • opodatkowanie podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych (wg skali podatkowej lub podatkiem liniowym)

Wybór formy opodatkowania + informacje szczegółowe na stronie : http://www.us.jgora.pl/pages/karty/info/k_13.pdf

Karta podatkowa
Jest to najmniej skomplikowana forma rozliczania.
Płacąc podatek wg karty podatkowej, nie trzeba samodzielnie go obliczać, a w związku z tym odpadają uciążliwe obowiązki, jak prowadzenie ksiąg, wypełnianie i składanie deklaracji. Wysokość podatku nie zależy od wielkości uzyskanych dochodów z działalności, lecz od:
• jej rodzaju,
• liczby mieszkańców gminy, na terenie której jest ona prowadzona,
• liczby zatrudnionych pracowników.
Raz w roku ustala ją urząd skarbowy w formie decyzji. Przedsiębiorca musi tylko co miesiąc wpłacać ustaloną kwotę. Tą formę opodatkowania mogą wybrać jedynie osoby, które prowadzą drobną działalność handlową, usługową lub gastronomiczną.

Ryczałt ewidencjonowany
Uproszczoną formą rozliczenia z fiskusem jest również ryczałt ewidencjonowany.
Podatek ten (w wysokości 20 proc., 17 proc., 8,5 proc., 5,5 proc. lub 3 proc. - w zależności od rodzaju prowadzonej działalności) płaci się od przychodów (wpływów ze sprzedaży towarów i usług), których nie można pomniejszyć o żadne koszty.
Rozliczając się w ten sposób należy prowadzić uproszczoną księgowość w postaci ewidencji przychodów i wykazywać w niej wszystkie wpływy (należności) z prowadzonej działalności, nie musi natomiast księgować swoich wydatków. Ryczałt oblicza się samodzielnie i wpłaca co miesiąc do urzędu skarbowego (w trakcie roku nie wypełnia żadnych deklaracji). Po zakończeniu roku składa zeznanie o wysokości uzyskanego przychodu i należnego ryczałtu.
W celu wyboru tej formy rozliczeń podatkowych trzeba przed rozpoczęciem działalności złożyć w urzędzie skarbowym pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w tej formie. Tej formy rozliczeń nie mogą wybrać m.in. przedsiębiorcy prowadzący apteki, lombardy, kantory, wykonujący niektóre wolne zawody.
Ryczałtu nie może również płacić osoba, która była zatrudniona na umowę o pracę, a chce założyć własną firmę i wykonywać na rzecz byłego pracodawcy takie same czynności, jakie w ostatnim czasie wykonywała pracując u niego.

Zasady ogólne
Jest to podstawowa i jednocześnie najbardziej skomplikowana forma opodatkowania.
Ten, kto przed rozpoczęciem działalności nie złoży wniosku o opodatkowanie kartą podatkową bądź oświadczenia o wyborze ryczałtu, musi rozliczać się właśnie w ten sposób.
Podatek płaci się w tym przypadku od faktycznie uzyskanego dochodu, który wyliczamy odejmując wydatki związane z prowadzeniem działalności od przychodów z działalności.
Wszystkie przychody i koszty należy wykazywać w specjalnej ewidencji, zwanej podatkową księgą przychodów i rozchodów (przy działalności o większych rozmiarach - jeśli przychody osiągną co najmniej równowartość 800 tys. euro - konieczne jest prowadzenie ksiąg rachunkowych).
Wyboru formy opodatkowania dokonuje się poprzez złożenie odpowiedniego oświadczenia które należy złożyć do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania
Lista formularzy podatkowych znajduje się na stronie http://www.mf.gov.pl/index.php?const=3&dzial=151&wysw=2

ETAP 8
Zgłoszenie do ubezpieczeń poprzez złożenie wniosku do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
Obowiązek ubezpieczenia powstaje w ciągu 7 dni od dnia faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej. W praktyce oznacza to datę rejestracji w Urzędzie Skarbowym.
Zgłoszenie płatnika składek
Płatnik składek zobowiązany jest do złożenia formularza, we właściwej według adresu swojej siedziby terenowej jednostce organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Analogiczne zasady stosuje się do zgłoszeń płatników, którzy są zobowiązani do rozliczania i opłacania składek za osoby podlegające wyłącznie ubezpieczeniu zdrowotnemu.

Zgłoszenie do ubezpieczeń
Każda osoba objęta obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi i/lub ubezpieczeniem zdrowotnym podlega zgłoszeniu do ubezpieczeń.
Zgłoszenia należy dokonać w terminie 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń.

Rozliczenia składek
Rozliczenia składek dokonuje się składając co miesiąc deklarację ZUS-DRA lub ZUS-RSA.
Termin: deklaracje należy przesłać do 10 dnia następnego miesiąca (nawet jeżeli nie nastąpiły żadne zmiany w zakresie podstawy wyliczenia składki), jeżeli płatnik rozlicza oraz opłaca składki od co najwyżej 10 osób, a w pozostałych przypadkach do 15 dnia następnego miesiąca.

Pracownicy, zatrudnieni przez przedsiębiorcę, muszą być zgłoszeni do ubezpieczenia.

W Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych należy wypełnić dwa formularze:

 ZUS ZUA do pobrania z pliku zua - Zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych
 ZUS ZFA do pobrania z pliku zfa - Zgłoszenie płatnika składek - osoby fizycznej.

Do zgłoszenia ZFA należy dołączyć kopie decyzji urzędu skarbowego o nadaniu numeru NIP i zaświadczenia urzędu statystycznego o nadaniu aktualnego numeru REGON.

Osoby prowadzące działalność gospodarczą, która jest ich jedynym źródłem dochodu podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom w okresie od dnia rozpoczęcia wykonywanej działalności do dnia jej zaprzestania:
• emerytalnemu
• rentowym
• wypadkowemu

Przedsiębiorcy podlegają także:
• ubezpieczeniu zdrowotnemu
• odprowadzeniu składek na Fundusz Pracy (dobrowolnie)
• opłacaniu składki na ubezpieczenie chorobowe

Informacje na temat właściwych formularzy można znaleźć na stronie internetowej ZUS
http://www.formularze.egospodarka.pl/Formularze-ZUS/1,Deklaracje-ubezpieczeniowe,26,0.html

Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Lublinie
20-601 LUBLIN ; ul. Zana 38c
tel. (081)535 77 77
otwarte: pn. w godz. 8.00-17.00; wt., śr. w godz. 8.00-14.30;
cz. w godz. 8.00-17.00

ETAP 9
Zlecenie wykonania pieczątki firmowej.
Po dokonaniu formalności związanych z rejestracją działalności, należy zlecić wykonanie pieczątki firmowej.

Na pieczątce muszą się znaleźć takie dane:

  • pełna nazwa firmy;
  • siedziba firmy;
  • numer telefonu;
  • REGON;
  • numer NIP.
Podmioty podlegające wpisowi do rejestru podmiotów gospodarki narodowej (posiadające numer REGON) w kontaktach urzędowych i związanych z obrotem gospodarczym są obowiązane do podawania numeru identyfikacyjnego w pieczęciach firmowych. Obowiązek taki nakłada art.43 ust.3 ustawy z dnia 29 czerwca 1995r. o statystyce publicznej (Dz. U. z1995r., Nr 88, poz. 439, z późn. zm.). W świetle tego przepisu wszelkie pieczęcie firmowe (a nie imienne) powinny zawierać numer REGON, Jeżeli go nie zawierają, nie mogą być wykorzystywane. Tylko w takim jednak wypadku, gdy jednostka pieczęć w ogóle posiada. Polskie prawo nie nakłada bowiem obowiązku posiadania pieczęci.

W polskim systemie prawnym brak jest innych ogólnych regulacji dotyczących treści pieczęci każdego przedsiębiorcy czy też każdej jednostki organizacyjnej. Istnieją natomiast regulacje, w myśl których określone kategorie podmiotów, np. doradcy podatkowi, są obowiązane do podawania w swojej korespondencji i na drukach urzędowych określonych informacji. Część z tych informacji, jak np. numer wpisu na listę doradców podatkowych, wygodnie jest umieścić w treści pieczęci.

Pozostałe elementy pieczęci są w zasadzie dowolne, zazwyczaj obejmują następujące dane:
• nazwę pełną lub skróconą w brzmieniu zgodnym z dokumentami rejestracyjnymi;
• adres siedziby, dodatkowo ewentualnie inny adres prowadzenia działalności;
• dane kontaktowe: nr telefonu, faxu, adres poczty elektronicznej (e-mail), adres serwisu internetowego (strony www);
• nr NIP.

Warto sprawdzić, jakich danych na pieczątce wymaga bank prowadzący rachunek bieżący firmy.

ETAP 10
Biznesplan – pobrać wzór z pliku, czyli zarys zamierzeń, plan na bliższą i dalszą przyszłość firmy, z ustaleniem środków i sposobów działania dla osiągania założonych celów.

Biznesplan jest potrzebny w trzech podstawowych sytuacjach:

  • w sfinansowaniu inwestycji – ubieganie się o pożyczki, granty, dotacje, jest argumentem wiarygodności;
  • przy rozpoczynaniu działalności gospodarczej – pomaga wyznaczyć i przemyśleć cele oraz priorytety;
  • w zarządzaniu firmą – pomaga podążać w zaplanowanym kierunku, analizować sytuację oraz obserwować rozwój firmy.

Przydatny Link : http://www.nbportal.pl/pl/np/klub_przedsiebiorczosci/plan_na_dzialnosc

Wymagania co do biznesplanu

Biznesplan musi być dobrze zredagowany, napisany językiem fachowym, ale zrozumiałym o objętości 20-40 stron. Biznesplan powinien podlegać nieustannym zmianom, tak jak firma.
  • Cechy biznesplanu:
  • Obiektywny,
  • Celowy
  • Konkretny
  • Elastyczny
  • Użyteczny
  • Zwięzły i przejrzysty
  • Kompleksowy

Zadania biznesplanu

  • Ocena mocnych i słabych stron przedsięwzięcia
  • Określenie kosztów
  • Określenie potrzeb finansowych
  • Wybór strategii działania
  • Ocena branży
  • Ocena rynku i konkurencji
  • Oszacowanie ryzyka
  • Poszukiwanie partnerów do współpracy
  • Poszukiwanie środków finansowych

Struktura biznesplanu

  • Opis przedsięwzięcia
  • Dane o firmie
  • Analiza SWOT
  • Plan techniczno-organizacyjny
  • Plan marketingowy
  • Plan finansowy
  • Analiza wskaźnikowa
  • Podsumowanie
  • Załączniki

ETAP 11
Uzyskanie Funduszy na współfinansowanie inwestycji.

Poza bankami udzielającymi twardych kredytów istnieją instytucje zajmujące się tzw. miękkim finansowaniem, są to fundusze regionalne i wojewódzkie, fundacje i inne organizacje wspierające małe firmy.

To są następujące instytucje:
Fundusz Mikro (mikropożyczka, pożyczka tradycyjna, inwestycja pożyczkowa, starter czyli pożyczka przeznaczona dla osób rozpoczynających działalność, pożyczka szybka).
Fundusze pomocowe z Unii Europejskiej (wsparcie osób rozpoczynających działalność gospodarczą, pożyczki dla przedsiębiorstw, poręczenia kredytów dla przedsiębiorców).

ETAP 11
Uzyskanie środków z Funduszu Pracy w Urzędzie Pracy.

Rozpatrzenie możliwości uzyskania środków z Funduszu Pracy w Urzędzie Pracy W tym celu należ złożyć Wniosek o przyznanie z Funduszu Pracy wraz z załącznikami .

Środki Funduszu Pracy przyznawane są na podstawie Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20 kwietnia 2004r. (Dz.U. Nr 99 poz 1001 z późn.zm.)
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 listopada 2005 r. (Dz.U. Nr 236 poz. 2002) w sprawie szczegółowych warunków i trybu dokonywania refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej oraz form zabezpieczenia zwrotu otrzymanych środków.

O środki Funduszu Pracy mogą się ubiegać:
• osoby bezrobotne;
• osoby podlegających ubezpieczeniu społecznemu rolników.

Dyrektor MUP może przyznać bezrobotnemu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej w wysokości określonej w umowie nie przekraczającej:
• 5-krotności przeciętnego wynagrodzenia;
• 3- krotności przeciętnego wynagrodzenia na jednego członka założyciela spółdzielni, w przypadku gdy działalność gospodarcza jest podejmowana na zasadach określonych dla spółdzielni socjalnych w rozumieniu przepisów prawa spółdzielczego;
• 2-krotnego przeciętnego wynagrodzenia na jednego członka przystępującego do niej po założeniu spółdzielni.

MIEJSKI URZĄD PRACY w LUBLINIE
ul. Niecała 14
Informacja urzędu – pokój 1
tel. (81) 53 290 72
www.mup.lublin.pl
Składanie wniosków: Kancelaria – pokój 11

.

Źródło informacji:

www.nbportal.pl/pl/np/klub_przedsiebiorczosci/plan_na_dzialnosc
www.samozatrudnienie.pit.pl
www.ipo.pl
www.wup.lublin.pl



INSTYTUT RYNKU PRACY - FUNDACJA NOWY STAW
ul. Przechodnia 4, 20-003 Lublin, tel. +48 81 534 61 91, fax +48 81 534 61 92

eds@eds-fundacja.pl , www.irp-fundacja.pl

Konto : Alior Bank S.A. ul. Zana 32A 20-601 Lublin
Numer identyfikacyjny banku - SWIFT: ALBPPLPW , Numer rachunku PL13249000050000453097076090

.
  © INSTYTUT RYNKU PRACY - FUNDACJA NOWY STAW    2004-2024    © WEBMASTER: STUDIO EM   .
DO GRY